Nyårslöfte vecka 29 & 30

Hej!
 
Eftersom jag tog mej en efterlängtad semester förra veckan, åkte till västkusten med min fina vän (blogginlägg om det kommer komma då tiden räcker till), så blev det ingen maträtt förra veckan, utan två stycken denna vecka! :)
 
Första är en energibar och den andra rätten är panerad makrill, som jag fiskade på min semester! :)
 
Recept:
 
Ca 20 stycken (jag gjorde små rutor så det blev 35-40 st)
 
1 dl Valnötter
2 dl Fiberhavregryn
2 dl Solrosfrön
0,5 dl Pumpafrön
1 dl Russin
1 dl Torkade aprikoser
1 dl Krossade linfrön
0,5 dl Fruktjuice, valfri (jag tog lime och citron)
3 stycken Äggvitor
200 g mörk choklad (inte så noga, jag tog 50 g)
 
Hur man gör :
1. Hacka nötterna och blanda dem med de övriga torra ingredienserna.

2. Häll över juicen och rör om. Separera äggvitorna från gulorna och
vispa äggvitorna lätt.

3. Blanda i äggvitan och rör om ordentligt.

4. Tryck ut smeten i två avlånga brödformar.

5. Grädda i 125 grader i ca 25 minuter.

6. Låt kakorna svalna helt innan du skär dem i bitar.

7. Doppa bitarna ev i smält choklad eller ringla lite över.
 

Ovan är hur jag kladdade ut dom på plåten.
Nedan är hur dom ser ut uppskurna och klara!
Mycket godare än vad jag trodde, även om dom smakar "nyttigt" :)
 
 
Panerad makrill med mos och dillsås :)
 
Recept till panering:
1 dl Mjöl
1 dl Ströbröd
2 tsk Salt
Jag delade receptet på två och då blev det ändå mycket över. Jag hade sex makrill-filéer :)
 
Blanda ihop och rulla makrillerna i detta. Stek på medel-värme, för bra resultat låt det ta tid att steka annars finns det risk att man bränner fisken och den faller sönder.
 
Recept till sås:
ca 1-1,5 dl Gräddfil
2-3 msk dill
2-4 msk citronsaft
 
Blanda ihop allt och ställ på kylning en stund :)
 
 
Hur gott som helst! Extra gott är det då man vet att man har fiskat fisken själv! :)
 
Lycka till!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0