Nyårslöfte - Vecka 25

Ugnsstekt kyckling med pesto gjord på soltorkade tomater
 

Ingredienser:
Kycklingfiléer (Receptet är till 4 st, räcker till minst 8 st)
1 msk olivolja
salt och peppar
2 msk lättrostade pinjenötter till garnering (kan hur lätt som helst uteslutas)
 
Ingredienser till egengjord pesto:
125 g (avrunnen vikt) soltorkade tomater i olja
2 vitlöksklyftor
4 msk lättrostade pinjenötter
1 1/2 dl extra vergine olivolja
 
Till att börja med kan jag säga så här.. Olivoljan jag trodde jag hade hemma hade jag i stan, rapsolja fungerar lika bra, även fast jag tror man går upp i vikt av det.. (Min häst gjorde det iallafall) Pinjenötter hittade jag inte i det "stora" utbudet som Ånge har, så jag tog blandnötter och dom soltorkade tomaterna tog jag hela burken som visade sej vara 140 g avrunnen vikt. Vad jag vill säga med det, att det blev jävligt gott! Sen vill jag även tacka Blongen för att han var snäll och hjälpte mej med matberedaren på min "inte bästa dag i världen" :)
 
Så nu till hur man gör!
 
1. Blanda alla ingredienserna till peston i en matberedare och kör så att det blir en grynig/kornig smet, klart!
 
2. Placera kycklingfiléerna i en ugnsform, pensla dom med olja, peppra och salta lite efter behag.
 
3. Bred ut ett lager pesto över filéerna och in i ugnen i ca 30 min i 200 grader. Kycklingen får absolut inte vara blodig då den tas ut, köttsaften ska vara genomskinlig.
 
4. Sen kan man strö över lite nötter om man vill och servera! Till kan man ha en god sallad, potatissallad, ris eller vad man vill :)
 
Hoppas det smakar!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0