Nyårslöfte - Vecka 26

Sallad med rökt lax och rucola
 
4 portioner

Ingredienser till sallad:
50 g rucola 
1 msk hackad persilja
2 salladslökar
1 msk pressad citron
2 stora avokado
250 g rökt lax
 
Ingredienser till limesås:
1½ dl majonnäs
2 msk pressad lime
1 msk hackad persilja
 
Hur man gör:
* Gör som man alltid gör då man gör sallad. Hacka rucola, persilja och salladslök. I en skål. Samma med avokadon, där tar man bitar som man vill ha dom, lite större eller mindre. Pensla avokadobitarna med citron för att dom ska hålla ett fräscht utseende. 
* Laxen strimlar man. Antingen lägger man den över den blandade salladen eller så gör man som jag gjorde och blandade ner laxen i salladen. Alternativet är att man lägger upp i portionsskålar och serverar så. 
 
* Sen hur man gör såsen. 
Ta majonnäsen, pressad lime och den hackade persiljan. Blanda det och ha det som sås till salladen.
 
Eftersom jag hade lite mer lax kvar, så gjorde jag laxrullar. Man tar tunnbröd, lite smör, lägger dit laxen, rullar ihop och skär i bitar. Ett gott komplement till salladen :)
 
  
 
Slutkommentar ala Malin:
Enkelt och hur gott som helst!
Fick godkänt av mamma som jag bjöd på middag igår!
Dessutom nyttigt!
 
Just do it!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0