Åska

Vill bara berätta att det åskar här och att både jag och min äldsta hund är rädda, han är till och med mycket räddare än vad jag är.. Stackars liten <3

Underbar semester på Västkusten!

Som säkert alla vet så spenderade jag en fin semester på västkusten för ganska exakt en vecka sen, eller jag kom hem till verkligheten för en vecka sen. Jag mådde så bra, träffade så fina människor och det är fint att veta att jag var hur välkommen som helst tillbaka enligt Josses morfar :)

Vad vi gjorde på semestern förutom att vara snygga, kunliga och ta det lite lugnt?

Jo! Vi firade ett födelsedagsbarn, drack alkohol, var på krogen och viftade lite rumpa, solade, badade en sväng i havet, solade oss bruna, brända oss en aning, fiskade väldigt stora fiskar, var på familjemiddag, var förvirrad på ullared, var fascinerad på Havets Hus, åt langos på strandpromenaden i Lysekil, var på en annan "Kil(e?)", åt jättegod mat vart vi än planerade att äta, åkte bil, missade avfarter, skrattade, åt massor med onyttigt, glömde bort att motionera, skrattade, jävlades, log, levde. Vi har alltså mått allmänt bra!

Är så sjukt tacksam mot Josse för att hon ville ha med mej och sen mot människorna nere på västkusten som tog emot mej med öppna armar! :)

Nackdelen; Livrädd för fästingar! Fördelen; Inga myggor!

Så tack igen! Jag älskade min semester och har nu, när jag haft min första riktiga svenska semester, en förståelse för varför människor vill ha semester. Tacka vet jag ledighet med en drink och en fin vän i närheten!

Nyårslöfte - Vecka 31

"Köttfärsgryta Bombay" blev det denna vecka!

500 gram köttfärs
Matfett att steka i
1 tsk salt
1 tsk curry (jag använde tacokrydda också)
1 krm peppar
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
3 st paprikor av olika färg
0,5 st squash (jag tog morötter, fungerade asbra!)
1 burk krossade tomater
1 dl köttbuljong (jag tog en halv tärning)
2 bananer
2 dl majskorn

GÖR SÅ HÄR

1. 1. Fräs köttfärsen jämnt smulig i lite matfett. Lägg över i en kastrull och krydda med salt, curry och peppar.
  2. 2. Skala och hacka löken. Kärna ur och skär paprikorna i små bitar. Tärna squashen.
  3. 3. Fräs lök, paprika och squash i lite matfett tillsammans med pressad vitlök. Lägg över i kastrullen.
  4. 4. Tillsätt tomatkross och buljong. Låt puttra samman 8-10 minuter.
  5. 5. Skiva bananerna och rör ner dem i kastrullen tillsammans med majskornen. Låt allt bli genomvarmt. Smaka av.

Till detta hade jag ris och ett glatt humör!

Receptkälla: kokaihop.se

En helg i flygande fläng!

När man heter Malin så har man ofta rätt mycket att göra, man flänger hit och dit och njuter lite allmänt av livet emellan det som kallas stress.

I helgen (som för mej började mitt på fredagen) har jag umgåts med Tess, Kajsa och Josse en sväng på stranden på lunchen med bad och ihopsnickring av ett snyggt sandslott! Efter jobbet och matning av ett gäng djur åkte jag och umgicks med två av mina brorsbarn mf en sväng i Råsjö, sen kom Kajsa och Josse på kvällen och vi spelade kort och åt goda, mumsiga bakelser! :)

Lördagen började med en relativt bra sovmorgon, men vaknade med ett knepigt humör.. Tog mej iväg till Östersund och drack vin på en praktiskt taget tom mage och hade en fin kväll ute :) Söndagen var kanske inte den bästa på förmiddagen, men sen ordnade det till sej det med! åt min dyraste bakismat ever på Marité med fina människor som skulle ut på krogsöndagen! Själv åkte jag och Johan hem, dumpade honom i storslagna Ånge, åkte hhem och jag somnade gott i ett hus med 26 grader varmt, kanske eventuellt en gnutta varmt!

Nu har en ny vacker vecka börjat! Måndag, älskade måndag. Veckan är oplanerad än så länge, men helgen är planerad, Skogsvallen-jubileum och sen dop för två små fina pojkar :)

Vi ses väll?

Nyårslöfte vecka 29 & 30

Hej!

Eftersom jag tog mej en efterlängtad semester förra veckan, åkte till västkusten med min fina vän (blogginlägg om det kommer komma då tiden räcker till), så blev det ingen maträtt förra veckan, utan två stycken denna vecka! :)

Första är en energibar och den andra rätten är panerad makrill, som jag fiskade på min semester! :)

Recept:

Ca 20 stycken (jag gjorde små rutor så det blev 35-40 st)

1 dl Valnötter
2 dl Fiberhavregryn
2 dl Solrosfrön
0,5 dl Pumpafrön
1 dl Russin
1 dl Torkade aprikoser
1 dl Krossade linfrön
0,5 dl Fruktjuice, valfri (jag tog lime och citron)
3 stycken Äggvitor
200 g mörk choklad (inte så noga, jag tog 50 g)

Hur man gör :
1. Hacka nötterna och blanda dem med de övriga torra ingredienserna.

2. Häll över juicen och rör om. Separera äggvitorna från gulorna och
vispa äggvitorna lätt.

3. Blanda i äggvitan och rör om ordentligt.

4. Tryck ut smeten i två avlånga brödformar.

5. Grädda i 125 grader i ca 25 minuter.

6. Låt kakorna svalna helt innan du skär dem i bitar.

7. Doppa bitarna ev i smält choklad eller ringla lite över.

Ovan är hur jag kladdade ut dom på plåten.
Nedan är hur dom ser ut uppskurna och klara!
Mycket godare än vad jag trodde, även om dom smakar "nyttigt" :)

Panerad makrill med mos och dillsås :)

Recept till panering:
1 dl Mjöl
1 dl Ströbröd
2 tsk Salt
Jag delade receptet på två och då blev det ändå mycket över. Jag hade sex makrill-filéer :)

Blanda ihop och rulla makrillerna i detta. Stek på medel-värme, för bra resultat låt det ta tid att steka annars finns det risk att man bränner fisken och den faller sönder.

Recept till sås:
ca 1-1,5 dl Gräddfil
2-3 msk dill
2-4 msk citronsaft

Blanda ihop allt och ställ på kylning en stund :)

Hur gott som helst! Extra gott är det då man vet att man har fiskat fisken själv! :)

Lycka till!

!

Bränn de fina ljusen, använd dina finaste lakan, bär dina finaste underkläder. Spara dem inte till ett speciellt tillfälle. Varje dag är speciell.

Äntligen onsdag! (y)

Mamma var på semester med moster och Sture, är tydligen hennes lilla barn fortfarande (yey!), så jag fick presenter! Ett jätterör med mentos och två tavlor med Marilyn Monroe! Ena var lila och blev genast en ny favorit!

Tänkte bara berätta för er att det kommer bli fantastiskt fint väder mina första fyra semesterdagar! Idag åker jag och Sako ner för vårat första stopp hos våran saknade Josse! :D

Sista dagen innan minisemestern började halv 6, körde lite traktor! (y) Sen kontoret resten av dagen och snart beger jag mej mot Ånge på ärenden, sen hämta Sako och sen jävlar åker vi söderut! Wooooooop!

Annars har mina dagar varit förvirrande proppfulla, sömnen har varit lite väl kort, men vad gör väll det?

Nyårslöfte - Vecka 28

Tjohoo!

Denna vecka blir det en frukost och eftersom alla säger att havregrynsgröt är så nyttigt, bra, mättande och så vidare har jag varit på jakt efter en gröt som jag inte kräks av. HATAR vanlig gröt, nästan av alla slag.

Men nu ni! Detta recept är hämtat från; http://josefineandersson.se/2013/june/basta-groten-2.html , så jag är väldigt tacksam!

Jag däremot, som vanligt, har inte allt hemma, så jag hade ingen banan och ingen kardemumma.. Ska testa det efter min semester! Men ni kanske kan testa innan? :)

Tyckte iallafall att det var gott ändå, eller helt okey, speciellt om man skivade i lite kiwi!

Recept och hur ni gör kommer nedan:

* 1 dl fiberhavregryn

* 1 msk linfrön

* 2,5 dl vatten

* 1/2 banan

* kanel och kardemumma

* 1 ägg

1. Mät upp gryn, linfrön och vatten i en kastrull

2. Mosa bananen - gärna en stor och ganska mogen sådan för bästa smak, annars ta lite mer

3. Ös på med massa - alltså massa - kanel och kardemumma

4. Koka upp

5. Ta av från plattan och rör ner ägget tills du får bra konsistens

Lycka till!

Hej alla glada semesterfirare och ni stackare som fortfarande jobbar!

Jag ska slå sanningen rakt i ansiktet på er och den är så här bra; Jag har haft en sjukt bra helg!

Det som har hänt är egentligen väldigt enkelt; jag har inte druckit en droppe alkohol, vilket har gjort att jag har haft en ganska så bra energi! Om jag har fått saker gjort? Nej, haha, det är som vanligt. Men jag har fått träffa nästan alla fina själar i min familj. Det hela började på kalaset för lilla Minna som fyllde 2 år i fredags och min bror som fyller hela 35 gamla år imorgon. Där var alla samlade, men mitt lugn hade långt ifrån infunnit sej. Jag stog i valet och kvalet mellan att åka till stan och umgås med vänner, åka till Ånge och umgås med vänner eller att åka och hälsa på en annan vän. Slutade med att jag tog min trötthet och läste en tidning och gick och la mej, haha. Men kalaset var fint, fikat var gott och barnen var speedade!
Lördagen började med en sovmorgon, sen en varsin timmes-promenad med mina voffsingar innan jag åkte upp till pappa och lät han bjuda mej på middag innan vi åkte till en tjärn och fiskade! Hampus och alla andra för den delen, klagade på mitt sätt att kasta och även på mitt sätt att trä på masken på kroken, haha.. Men den som drog mest fisk, främst flest öringar (och ja, jag skryter! Men det är min blogg, he he) var jag! Sjukt nöjd, sjukt stolt och jag tycker att det är askul att fiska! Att lämna mobilen i bilen, att spendera några timmar i naturen och sen spänningen och lyckoskriket när det verkligen är en öring som man har lyckas kroka fast! Wihoooo!
Söndagen började jag med en morgonpromenad, sen drog jag och hämtade farmor och sen blev det dammen hela dagen! Har fått färg, har badat, busat med barn, blivit nedkastad från bryggan och varit lycklig och totalt avslappnad. Slutade dagen med att äta tårta hos brorsan med ett gäng barn och självklart ska den snart 35-årige brodern kladda grädde i mitt face och hår, haha! Men jag bjuder på den och lovar att jag ska hämnas den dagen då han halkar runt där med slitna höfter och jag fortfarande är ung och hoppar runt med grädde på en slev.. ;)

Men nu är helgen slut och jag är nöjd!

Jag har fått lekt av mej lite av det barnsliga inom mej och på slutet av kvällen visade hästarna upp sej oxå! Till råga på allt kikade jag nyss ut mot vägen och såg en räv springa upp på gården! Vet inte vart den tog vägen och hundarna har inte skällt, men ändå, en räv på min gård!

Nu hoppas vi på en fin vecka! Wooooooop!

Nyårslöfte - Vecka 27

Bild på maträtten och recept ovan!
Gott blev det, lite speciell smak och konsistens från början, men sen låter man smaken sjunka in och det blev jättegott! :)

Nedan är bild på sallad som jag gjort med min Nicer Dicer, lite smygreklam som jag bjuder dom på, sallad går så fint och snabbt att göra! Kommer att bli morgondagens middag skulle jag tro! :)