Nyårslöfte - Vecka 32 & 33

Hej hej!
 
Igår åkte jag upp till Råsjö för middag med min mamma, Kjell och moster :) Jag fixade potatissallad och efterrätt! Ritkigt gott, recept kommer nedan :) Sture kom senare på kvällskvisten medan vi plockade hallon och även han fick smaka på efterrätten :)
 
Potatissallad (Räcker lätt till 6-8 pers)
 
16 medelstora potatisar
5 dl gräddfil
5 dl creme fraiche lätt
hackad gräslök
hackad purjölök (jag tog persilja och basilika)
1 st röd lök
1 tsk vitlökspeppar (jag tog lite vitlök och lite peppar)
1 knivsudd salt (jag hade nog en stor kniv, det kallas efter behag!)
 
Jag blandade ihop alla ingredienser utom potatisarna och lät det stå över dagen, sen blandade vi i potatisarna och lät det stå en timme. Det går lika bra att blanda ihop allt och låta stå en timme! :)
 
Källa: kokaihop.se (mobilapp)
 
 
Mörk chokladmousse med hallon (4 portioner)
 
3 ägg
300 g hallon (vi hade 200 g frysta och 100 g nyplockade)
1 msk honung
200 g mörk choklad
1 dl vispgrädde
 
1. Separera äggulorna och äggvitorna. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Blanda gulorna med 200 g av hallonen och honungen.
2. Smält 150 g av chokladen i ett vattenbad och häll den smälta chokladen över hallonsmeten.
3. Vänd ner äggvitorna i chokladblandningen. Vispa grädden och blanda ner hälften i chokladmoussen.
4. Fördela i fyra skålar (jag tog fem, eftersom vi var fem) och ställ kallt i minst två timmar innan servering. Häcka resten av chokladen. Toppa mousset med choklad-hacket, hallon och vispgrädde.
 
För en extra utmaning så kan man vispa äggvitorna och grädden för hand! Jag har ingen elvisp där jag bor nu och när jag ringde min mamma så sa hon att det inte går att vispa äggvitor hårt för hand.. Det blev en utmaning och resultatet blir att det visst går! 
 
Källa: Expressens söndagsbilaga.
 
 
Bild 1. Hur potatissalladen ser ut innan jag rörde ihop röran, alltså utan potatis.
Bild 2. Färdigt med gott kött och lyxig sallad!
Bild 3. Innan toppingen på mousset kom på, serverade i riktigt snygga whiskeyglas.
Bild 4. Serverat och klart!
 
Enkelt, gott och uppskattat!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0