Nyårslöfte - Vecka 34

Denna vecka blev det gurksoppa med dill! Låter skumt, men det var gott! (om jag inte hade tagit så mycket "fin" chili att toppa soppan med..) Sen att jag och min älskade matberedare hade en dust till är en helt annan femma, men huvudsaken slutresultatet blev bra! (y) :) 
 
Recept - 4 portioner
 
2 stora gurkor
5 dl vatten
2 msk kycklingfond
2 dl grekisk yoghurt (jag hade laktosfri turkisk, fungerade lika bra)
2 pressade vitlöksklyftor (jag tar alltid en extra, älska vitlök!)
1½ dl hackad dill (jag tog drygt ett paket fryst dill)
Flingsalt
Nymald vitpeppar
 
Till servering:
En bit gurka
½-1 röd chilifrukt (jag hade fryst chili)
cirka 100 g cocktailtomater (jag tog en vanlig till två portioner)
 
Hur man går tillväga:
1) Skala gurkorna, dela dem och ta bort kärnorna (glömmer man det gör det inget). Spara en bit gurka till garnering.
2) Skär resten av gurkan i delar och mixa det med resten av ingredienserna (utom peppar och salt som ni smakar av med efter mixandet). Ställ soppan i kylen, minst ett par timmar för att den ska bli riktigt kall. 
3) Skär den sparade gurkan, chilifrukten/chili och tomater, toppa soppan med grönsakerna och servera!
 
Lycka till! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0