Nyårslöfte - Vecka 51

För er som vill ha ett gott och speciellt fika i jul (kanske inte så juligt), så kan ni göra Tryffel-dammsugare. Det är dammsugare med tryffel-fyllning. Väldigt gott, men det räcker mer än väl att äta en, sen är man nöjd! Mycket gott! Men det blir en speciell smak om man i huvudet tror att det kommer att smaka som en riktig dammsugare (alltså bakelsen) gör! 
 
Man bör tänka på att fyllningen bör så i kylskåp över natten eller iallafall i två timmar, sen två timmar igen i rumstemperatur för att bli lätthanterlig. Det sista är lite av en smaksak :)
 
Ingredienser till den mörka chokladtryffeln:
* 150 g mörk choklad, 70%
* 1,5 dl grädde (jag tog laktosfri)
* 2 msk honung
* 50 g smör, osaltat (jag tog laktosfritt)
 
Sen ska man även ha 200-300g marsipan, jag tog en sån till prinsesstårtor, men det gör man som man vill. Men då slipper man knåda, färga och kavla. Plus 200g mörk choklad, 70% för att doppa ändarna.
 
Hur man går till väga:
Man börjar med att hacka chokladen och lägger det i en bunke. Sen kokar man upp grädden och honungen i en kastrull. Sedan häller man det över chokladbitarna i bunken, tömmer i smöret och rör ihop detta till en jämt och fin smet. Man kan använda en mixer, men det går lika bra med en slickepott eller liknande. Smeten ska bli slät. Sen ställer man in den i kylen i minst två timmar, alternativt över natten. Min stod i ett dygn ungefär, det gör ingenting.
 
När det sedan är dax för att skapa dammsugarna, ska man se till att ha tagit ut bunken ur kylen ca 2 timmar innan. Om man gjorde som jag som tog en färdigkavlad marsipan rullar man ut den på bordet, annars får man kavla och färga själv. 
Man börjar med att spritsa ut en lång rand med fyllningen på marsipanen och rullar sedan marspianen runt strängen, någon millimeter omlott och sen skär man av. Man upprepar detta tills det är slut på fyllning/marsipan. Dela dessa i lagomt stora bitar och sen kan man med fördel låta dom svalna i kylen en stund. (jag glömde den delen)
 
Sen hackar man chokladen till chokladkanterna på dammsugarna. Smält detta i ett vattenbad och doppa kanterna på dammsugarna och låt stelna. Servera! 
 
Låt smaka! 
 
 
En bild på mina alldeles förträffliga dammsugare!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0